Een dagritme voor je kind

21 jan 2022

Een dagritme voor je dreumes, peuter of kind kan heel veel rust en duidelijkheid geven. Voor zowel je kind, als voor jou. Zeker in deze tijd met lockdowns, quarantaine, thuisonderwijs en natuurlijk gewone vakanties. Maar ook als je kindje bijvoorbeeld nog niet naar school gaat.

Een kind heeft behoefte aan structuur, ritme en duidelijkheid. Daarom kan een dagplanner heel handig zijn. Ze hebben dit natuurlijk niet voor niets op basisscholen. 😉 Want het werkt. En het is fijn voor je kind! Dus waarom zou je je kind hierin thuis niet ook ondersteunen?

Voordelen dagritme & planning voor je kind:

  • Je kind weet waar hij of zij aan toe is
  • Je biedt je kind structuur, overzicht en duidelijkheid aan
  • Je voorkomt dat je kind niet weet wat hij/zij moet doen
  • Je geeft je kind houvast om te spelen en de dag door te komen
  • Je voorkomt dat je kind de hele dag tv zit te kijken
  • Het is voor jezelf ook een stok achter de deur en ingeplande duidelijkheid

Waarom structuur en een ritme?

Een kind heeft heel veel behoefte aan duidelijkheid en structuur. Een ritme. Je kind ervaart hier rust en vertrouwen door. Door rust, duidelijkheid en vertrouwen kan je kind ook groeien en ontwikkelen. De veiligheid die je creëert met een dagritme, draagt enorm bij aan de ruimte om te ontwikkelen.

Je kent het vast nog van de babytijd. De meeste baby’s hebben een strak ritme nodig. Daarbij doel ik niet perse op een ritme met vaste tijden, maar vooral voorspelbaarheid en vaste routines. Hierdoor leert je baby wat hij/zij kan verwachten en wat er van hem/haar verwacht wordt. Je baby wordt hier rustig en ontspannen van. Uiteindelijk gaan de slaapjes steeds beter, want je baby leert wanneer hij moet slapen. Die behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid is natuurlijk niet ineens verdwenen wanneer je kindje iets ouder wordt. Je baby of kind heeft behoefte aan rust, reinheid en regelmaat.

Lees ook: Een nieuw ritme voor mijn werkdagen?

Hoe zit een dagritme er dan uit?

Maar wat houdt dat dan in? Is elke dag dan hetzelfde met een vast dagritme? Moet je je hier heel strak aan houden? Hier kun je natuurlijk heel creatief mee omgaan. Ik heb gekozen voor een dagritme met vrij algemene termen (zoals: naar buiten, spelen, en knutselen), zodat daarbinnen nog heel veel te variëren is. De dagplanner heb ik eigenlijk gemaakt door te kijken naar hoe onze dagen er al uit zien en wat ik nog anders zou willen. Doordat je veel kunt variëren in de planning van de dag, hoeft niet elke dag er hetzelfde uit te zien. Zeker niet, dat gaat ook vervelen. 😉 Ga hier ontspannen en creatief mee om. Hoewel je kind behoefte heeft aan duidelijkheid, ritme en structuur, denk ik dat het ook heel belangrijk is om je kind te leren dat het soms anders kan lopen. Daarmee bedoel ik niet dat je een dagplanning maakt en vervolgens alles anders doet. Anders creëer je alsnog geen duidelijkheid, rust en vertrouwen. Maar af en toe een kleine verandering of aanpassing is niet verkeerd en ook goed om mee om te leren gaan.

Minder schermtijd en minder verveling

Je kunt de dagplanning zelf invullen, voor je kinderen beneden komen ’s ochtends, of je kunt het samen maken. Dat is maar net wat je zelf fijn vindt. Maar doordat je aan het begin van de dag, de planning van de dag duidelijk maakt zorg je voor minder verveling en minder schermtijd. Mits je het ook goed invult en aanpakt natuurlijk 😉 Wanneer je niet duidelijk voor ogen hebt hoe de dag van je kind eruit zou moeten zien, wordt er misschien snel gegrepen naar schermtijd. En dat is lang niet altijd nodig, fijn of goed. Het lijkt soms de makkelijkste uitweg, maar er zijn eigenlijk nog veel fijnere manieren. Het is belangrijk dat je kind ook zelf leert spelen. Voor ontwikkeling, spel en fantasie. Wanneer je een moment inplant dat je kind zelf moet spelen, is het voor beide partijen duidelijk en zal dit ook makkelijker gaan. Je kind moet natuurlijk wel leren om zelf te spelen, maar door dit soort momenten in te bouwen zullen ze dit ook leren en ontwikkelen. Een voorbeeld wat bij ons heel goed werkt is: “Nu ga je even zelf spelen, ik ga nu aan het werk. Straks gaan we samen naar buiten.”

Lees ook: Sensory Play voor een kind van 1 jaar en 4 jaar

Ik heb gekozen voor dagritmekaarten, om mezelf te helpen

De dagritmekaarten zijn voor Emma natuurlijk, om haar dag aan te geven. Ik weet dat dit voor haar sowieso heel goed en leuk zal zijn. Maar eigenlijk heb ik het ook voor mezelf gedaan. Ik heb soms best moeite met de dagen en alles combineren. Zeker nu in de zwangerschap en corona-tijd. Als fulltime moeder (zonder kinderdagverblijf, opvang o.i.d.) en een eigen bedrijf, is het soms best pittig.

Ik werk veel en ik heb moeite met tijd inplannen voor de kinderen. Ik heb heel vaak geen zin of energie om iets leuks met ze te doen. Emma is heel erg gewend om zelf te spelen, dit heb ik haar vanaf het begin geleerd. Dit kan ze super goed en gaat op zich ook heel goed. “Een knutselactiviteit? Pffff. Geen zin in. Bakken? Wat een werk.. Gewoon lekker naar buiten gaan? Daar gaat zoveel tijd in zitten.. En waar haal ik de energie vandaan? En ik moet nog zoveel doen voor mijn werk!”

Zeker nu in de zwangerschap wil het eigenlijk allemaal niet zoals ik het wil. Ik ben moe en heb veel lichamelijke klachten. Ik heb flinke deadlines en raak soms mentaal uitgeput van het idee dat ik er niet optimaal voor hun ben op sommige momenten en alleen maar met mijn hoofd bij mijn werk zit. Ik voel dat het anders moet. Ik wil dat het anders gaat. Ook binnen deze grenzen en mogelijkheden. Ik kan nu misschien niet alles wat ik eigenlijk zou willen, maar het kan wel anders. Door van te voren in te plannen wat we gaan doen en af en toe op de planning een leuke activiteit in te plannen geef ik mezelf ook een stok achter de deur om meer momenten in te plannen voor de kinderen. Op het moment zelf zou ik er niet voor kiezen namelijk, dan heb ik geen zin, ben ik moe en zou ik niet weten wat ik moet doen.

Ik hoop dat en denk dat dit ons gaat helpen. Dat het mij helpt om aan het eind van de dag met een meer tevreden gevoel op de dag terug te kijken. Dat de kinderen een fijne dag hebben gehad met mooie uitdagingen en fijne momenten, dat we rust en geduld hebben ervaren en dat ik mijn eigen productieve momenten voor mijn bedrijf heb gehad.

Wat doet het? Merken we verschil?

Inmiddels hebben we de planner een paar weken en hebben we goed kunnen kijken of het ook effect heeft. Doet het wat? JA!
We merken een enorm effect. Met een planner is er veel meer rust en structuur. Het gaat alsnog niet heel strak (dat willen we ook niet), maar het is voor Emma heel fijn om te weten wanneer ze zelf moet spelen (wanneer ik moet werken) en wanneer ze andere dingen mag doen. Ze weet waar ze aan toe is en speelt zo véél beter zelf. Op een dag dat we vergeten de planning aan te passen of hier voor onszelf geen duidelijkheid in hebben merken we meteen dat het anders is. Ze komt niet zo rustig en fijn tot spel. Het is écht een aanrader. Zoiets kleins, maar heel veel effect.

Ik heb zelf dagritmekaarten gemaakt, hierover komt heel binnenkort een blog online. Dus stay tuned! 😀 Daarnaast heb ik nog een andere super leuke en handige manier om leuke activiteiten in te plannen, die zal ik ook zeer binnenkort delen! Werk jij met een dagritme met je kind(eren)? Of voor jezelf?

Wil je dit bericht delen met je vrienden? Súper leuk!

Wil je dit bericht delen met je vrienden? Súper leuk!